Thursday, July 06, 2006

Kasih sayang dan keperitan kehidupan seorang bapa...

First of all, aku nak cakap kat korg sumer takyah lah nak tag aku lagi bout my family, coz it makes my heart touch...sometimes makes my eyes tears..tak caye tanya mando di kala aku melihat citer A Walk to Remember..part mana aku seakan-akan berair mata...bukan part jiwang ek...tapi part hero tu berbaik dgn bapa dia...

Oklah..sbb Halfi dah tag aku...maka aku buat jugaklah......dan aku peringatkan sekali lagi ini tag kali terakhir pada aku bout family

My dad...his name is Wan Ismail bin Wan Mamat...seorg yg mmg aku plg respect spjg hidup aku...seorg yg paling tabah dalam menempuhi hidupnya...seorg yg ingin membuka lembaran baru dalam kehidupan anak-anaknya dan mahu menutup segala lembaran masa silamnya...

Beliau anak ke-5 dr 6 adik beradik...tp akk beliau(anak ke-3) meninggal dunia masa kecil lagi.. (Papa cakap akk dia meninggal ms umur 2 tahun...tak sempat jumpa..)Beliau dilahirkan di Kota Bharu,Kelantan..merupakan anak jati negeri Kelantan...tp sayang umurnya 10 tahun ibunya dah pergi meninggalkan dunia...(Al-Fatihah)..papa cerita macam-macam kesusahan yg ditimpa...dia kata untung dapat mak hidup lagi...basuh baju, masak, pegi cari mknn umur 10 tahun dah kene buat keje dah (pk aa plak korg umur 10 thn ms nih tgh watper..)...lg2 adik dia pompuan(makcik aku)...kecik2 dah kene cari rezeki (umur 6 tahun)..menjahit...mmg ssh hidup ayh aku dulu...ayh dia pun(atok aku)hanyalah pemandu lori..pakai kasut atau baju bertampal-tampal...mmg terasa perbezaan hidup dia dgn hidup aku skrg nih...pegi ke sekolah bayar yuran pun kena cari duit sendiri...buku teks kengkadang pinjam dr jiran2 yg ade....atau takpun pinjam dr sedara2 dia...

Tp kesusahan yg beliau lalui ni tak membantutkan usaha beliau dlm pelajaran....beliau berminat dlm bidang berniaga nih sbb dr kecik dah mula berniaga...dan pemerhatiannya jugak pada abg-abg mama..(pakcik sblh mak)..masa nih umur papa 18 tahun tapi umur mama masa nih 9 tahun...sejak dari tu sejak dia habis sekolah(tgh tggu result katanyer)dia tolong arwah mamatok(mak belah mama)...berniaga..restoran masakan kelantan kat Melaka(tp restoran tu dah lame ttp...)...dia tolong sehingga dia dpt twrn buat A level kat Shah Alam...tak tahu aa brape tahun...tapi Papa ade cakap gak dia pegi USA ms umur 21 thn selama 3 tahun..utk further study....MARA punya pinjaman...tp masa time kat USA tuh dia pernah ckp gak yg dia dpt biasiswa tp dia tak sempat nak tukar sbb masa tu sibuk exam...nak citer dia kat USA ni pun mcm terharu gak aa....masa time nih blum ada bdak lagi kat USA...ade lah 5 org senior kat ctuh....jadi tempat tinggal diorg pun duk kat dlm kontenna kosong..(kontenna diorg buat rumah??)...

Jadiknyer senang citer graduatelah ayah aku dari Michigan University...macam-macam dia tunjuk gambar kat USA tuh..kira best gak aa....(ni buat aku nak ke oversea gak..hehe..)..bila dia balik tuh..dalam mencari kerja tuh...dia pk balik apa yg dia patut jadik sbnrnyer..businessman atau lecturer....jadik dia memilih utk jadi lecturer....Papa ada ckp papa nak tolong bangsa-bangsa melayu nih..bkak mata ttg bisnes....jgn jadi pemalas...biarlah dia punya peluang bisnes hilang..sbb dia yakin dgn pertolongan dia kpd bangsa2 melayu nih akn menaikkan martabat melayu...(skrg nih ramai ex-student papa dato'-dato') kadang2 msa time tanda kertas peperiksaan bdak2 nih..dia tunjuk kat aku kalau markah student dia rendah dia mesti cakap.."jgn jd camnih, bdak2 nih mesti pk msk U jer nak enjoy..tak pernah pk camner ayah mak diorg ssh dulu..."(terkesan sampai skrg...)...dia bekerja kat UiTM tuh dr lps dia graduate smpilah skrg...(atau sng citer dia kerja sampai dia bersara...)...

tp tu aah..kadang-kadang dia ckp kat aku time aku nak gak amik sains tulen dulu..knaper tak suka bidang-bidang bisnes..kalau tak senang jer Papa nak turunkan..tp ckp dia gak tak kesahlah nak amik per...aslkan bende tu aku minat dan berfaedah....he always support me from da back...also mom.....masa time aku form 1 dulu...selalu jer ajk ke surau taman kitorg tuh...(ms time form 1 nih aku msk skloh hafiz quran MTIB..)...pastu ditolak aku jadik imam kat dpn b...selalu sgt dia buat camnih..jemaah2 lain pun sgt yakin dgn aku....kadang2 tuh sampai tarawih pun dia cadangkan dlm mesyuarat surau supaya aku jadik imam..tp hanya sempat seminggu jer dlm bulan Ramadhan tuh...

Beliau jugak selalu buat aku bermotivasi...selalu ajer bg nasihat..kadang-kadang kalau aku rasa aku dah salah..aku tetibe terpk cara hidup dia dulu..mmg tak thn sedih dgn kehidupan yg dia lalui dulu....Tp papa ni mmg habit dia tak suka tgk TV..asik nak membaca ajer keje dia...(tp ade gak kadang2 tuh dia tgk gak tv..utk luangkan masa dgn family katanyer....cth AF..)....pastuh alhamdulillah musim haji tahun hijrah lepas, papa mama dah settlekan....sggh gembira bila aku dpt panggialn tepon dr diorg...aku nakkan diorg gak dtg cnih utk tgk aku graduate kat cnih pastu aku nak bawak pap mama jalan-jalan di bumi Allah nih..(mesir, jordan, syira..)...

Photobucket - Video and Image Hosting
Masa nih dua hari sblm aku ke Jordan..

Photobucket - Video and Image Hosting
Time raya baru nih....

Photobucket - Video and Image Hosting
Wah bestnyer raya.....nak balik raya kat mesia....warghh..

Photobucket - Video and Image Hosting
Mabrur..mabruran....tahniah dah mengerjakan haji kpd papamama..giliran ijam plak...

Photobucket - Video and Image Hosting
Nak feeling gambar lama gak masa kecik2 dulu.....feeling cam bro zaki..tp buat ms nih ade satu je lah..nnt blk mesia jumpa gamabr lama byk2..sy buat blog psl nih plak..hehe...

# Italy go Italy...sbb France dah kalahkan Brazil aku...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home