Monday, January 07, 2008

Hidupku di tahun 2008

Selamat sejahtera semua. Bertemu kita kembali di entry terbaru saya tahun 2008. Maka dengan masuknya 2008 inilah, blog saya telahpun berusia setahun setengah.

Bila teringat tahun baru, teringat jugaklah pada masa kecik2 dulu, kompem ngadap tv sblm pukul 12 malam utk countdown msk tahun baru tuh pastu mulalah kuar lagu “Final Countdown” bila dah habis rancangan tuh. Pastuh selalunya di ambang ini aku tgh bersedia dr segi bahan2 dan mental utk masuk sekolah balik dgn azam yg baru utk lebih berjaya dan taknak cari masalah. Barang2 sekolah, kalau dh 2ndary school dh siap dgn barang asrama, pastu baju2 pun dah siap dan semua2nya…game2 ps2 ke komp ke dh takleh main dah kena ‘seal’ masuk almari mamapapa, huhu…

Tapi tulah, itu sumernya pada zaman2 persekolahan dulu…alangkah indahnya zaman sekolah dulu…tapi sekarang tahun baru dah berubah, bagi aku tahun baru adalah bermula pada bulan 9 dan habis pada bulan 8…itulah makna sebenar tahun kepada aku kini…setiap tahun ‘aku’ itu sentiasa berbekalkan azam baru dan niat yg baru iaitu ingin meningkatkan prestasi pelajaran dan ingin mendapat manfaat apa yg dh dipelajari lepas…so, skrg ni utk sem 1 tahun 3 utk tahun ‘aku’ telahpun tamat dan kini hanyalah berbaki exam2 final…aku doakan semoga aku dapat menjawab final exam dgn tenang dan penuh kejayaan agar aku tidak runsing berada pada baki 2 sem nanti…

So for this Thursday, I have an Endocrine Midterm Examination. Pastu bila hbs je exam ni bermulalah final exam. Tak byk pun exam kena amik, adelah dlm 3 kali masuk dewam exam. For this semester, I have to take for Musculoskeleteal known as M.S.S, GastroIntestinal known as G.I.T, and Endocrine.

And words related to Endocrine System :

- Diabetes Mellitus type 1 or type 2
- Diabetes Insipidus
- Cushing disease or Cushing syndrome??
- Pheochromocytoma
- Psammoma bodies
- Neuroblastoma
- Goiter (excess thyroid secretion)
- ACTH, GnRH, CRH, TRH, TSH, Prl….etc….etc….

Kadang2 bila citer psl life exam ni bosan gak, tapi dah namanya student mmg tak lari aa dr perkara2 camni kan?....so ble citer blk psl exam , mmg byk perkara pelik berlaku…dlm post January 2007 rasanya aku dah state kan..rasanya lah kan…benda pelik tu benda ape?..haa tertanya2 ye semua kawan2…firstly rasa nk tgk citer korea bebyk…kadang2 kalau takde stok cter korea baru tuh aku terpaksa bukak balik stok2 citer2 lama aku…layan je…tapi untungnya aku kali ini sbb ade citer yg menaikkan motivasi aku..ape citer tu ye??citer tu nama dia Team Medical Dragon 2…citer ni mengisahkan seorg Surgeon bernama Asada Ryutaro digelarkan ‘Hand of God’ yg tak pernah gagal dalam setiap pembedahan dan selalu berjaya menyelamatkan nyawa org yg sudah henti jantungnya(walaupun agak tipu sikit tapi ni berdasarkan komik) dlm misi membentuk team pembedahan yg terkuat yg dinamakan Team Medical Dragon. Team yg dilengkapi dgn ahli2 perubatan professional, Head of Surgeon, Asada; First Assistant, Second Assistant, Anesthetist, OT Nurse, Medical Engineer(ME), dan lain2 lagi. Citer ni byk mengisahkan pasal penyakit jantung dan lebih2 lagi teknik pembedahan yg jarang dilakukan oleh pakar bedah sedunia iaitu teknik Batista Operation ke atas jantung Dilated Cardiomyopathy. Tgklah bg sape2 yg nk ambik smgt dr citer ni…syok jugaklah…sbb citer jepun…

Hurmmm k lah…rasanya stop sampai sini sbb nk mengulang balik material utk exam ni…gracefully dh hbs dh study sume material utk Endocrine exam khamis ni, so skrg ni kena mengulang dan mengingat….okeh c u soon in the next entry….ok slamat…~~~

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam.. wah hebat tuan doktor ni..sambil mengepost entry baru,snanyer die tengah mengulangkaji..huhu.. meluahkan semula ape yg distudy dalam bentuk entry blog.. =) so, slamat study + all the best in ur exam =)

January 16, 2008 7:46 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home