Thursday, October 04, 2007

Entry pas sebulan



Dari Jauh Kupohon Maaf


Dalam dingin subuh hatiku terusik
Kenang nasib diri di rantauan
Bergema takbir raya menitis air mata
Terbayang suasana permai desa

Rindu hati ini inginku kembali
Pada ayah bonda dan saudara
Tetapi aku harus mencari rezeki
Membela nasib kita bersama

( korus )
Hanya ku sampaikan doa dan kiriman tulus ikhlas
Dari jauh kupohonkan ampun maaf
Jangan sedih pagi ini tak dapat kita bersama
Meraikan aidil fitri yang mulia

Restu ayah bonda kuharap selalu
Hingga aku pulang kepadamu

( ulang korus )

Restu ayah bonda kuharap selalu
Demi anakmu yang kini jauh

Agenda demi agenda, peristiwa demi peristiwa aku telah lalui dengan tabah. Hidup ini memang perlukan kebijaksanaan agar emosi tidak terlalu mengawal kita. Bulan September telah pun berlalu dengan cepatnya begitu jua bulan Ramadhan yang hanya tinggal 8 hari sebelum ia meninggalkan kita. Tanggungjawab sebagai pelajar pula semakin banyak terbeban dengan ribuan informasi dan infiniti komitmen. Biasalah, adat kehidupan. Tiada jalan yang mudah untuk mencapai sesuatu yang diimpikan. Kini tinggal seminggu lagi sebelum first system third year ni menemui penghujungnya. Pastu dah terus exam. Wah kenapalah raya aku tiap2 tahun dikelilingi oleh exam T_T . Start2 je dr SPM harituh mmg dh takde langsung peluang untuk beraya dgn gembira tanpa tekanan study. Masuk tahun ni dh kali ketiga plk beraya kat perantauan. Bila 'raya tanpa keluarga disisi' + 'exam dekat dgn raya' = no sense nak beraya dah. Malas nak pikir dah pasal raya2. Cuma hari raya pertama tuh nak taknak kena gaklah beraya sbb hari kemenangan buat umat islam katanya selepas sebulan ramadhan. Kalau masa first year dulu nak tunjukkan aku semangat aku cuba nak bawak suasana dari mesia dulu, takbir raya kat rumah2 bdak melayu,hantar kad raya, then salam perantauan (maklumlah baru je pegi merantau) pastu tak terlepas menziarah mane2 rumah member, pagi2 raya tuh masak sket2 utk dimakan, time tuh biskut raya pyor dan banyak dr mesia pun ade then gi lah ke kedutaan MSD makan masakan melayu time raya pastuh ape laie ek..ntah tak igt..tp yg ptg thn satu mmg still terasa kehangatan raya yang lepasnya. Pastuh bila masuk tahun kedua plk, walaupun feeling terhadap raya di mesia telah pudar, namun kehadiran seorg mak kawan member sebelah rumah aku telah menghidupkan suasana raya di sini seperti kami berda di samping ibu bapa sendiri. Salam perantauan still hantar lagi, kad raya plk aku rasa dh takde kot, then yg barunya buat kuih raya bersama dgn housemate. Mmg terasa habis feeling nak rayanya sbb buat kuih raya utk beraya nnt. Then makan pun siap rendang, ketupat lah lemanglah ntah ape ntah tak igt. Kira boleh tahanlah. Dan tahun ni?? takde pape. Seb bek mak dgn ayah aku ade hantar biskut raya dgn baju raya so takdelah terlepas sket2 suasana raya tuh. Thank you mom and dad. Takperlah namapun pengorbanan. So tahun ni mmg takde langsung preparation. Aku igt biarlah raya tu hanya bersemadi je kat dlm hati. Baik pikir pasal exam lagi best tapi takut plak camne ni. So baik stadi dr awl dan buat2 biase je macam takde pape berlaku. Aku igt pagi tu aku nak call family aku aa plk spy dgr sket suasana raya kat mesia tu camne.


Erm dah hbs psl topik raya, psl bln Ramadhan kita tgh duk nih. Sedih gaklah ramadhan cepat sgt berlalu tapi time awl2 ramadhan dulu masa tu tak sekolah lagi, so takyah pikir2 nak stadi ke aper ker...terawikh, baca quran dan sahur mmg bisa diatur..tapi tapi bila dah start sekolah ni rasa lain macam plk...penatnya ade, lenguhnya ade, panasnya masih berbaki lagi, study plk berlambak2, so kadang2 tuh mmg terskip terus terawikh ke baca quran ke sahur ker..mmg sedih lah...tapi so far ade kemajuan sket dr tahun lps...aku harap aku dpt meneruskan kemajuan utk ramadhan2 seterusnya itupun sekiranya aku dibenarkan lagi bernafas di atas dunia ini lagi...."Ya Allah Ya Tuhanku, Kau berilah peluang untuk aku bertemu dgn Bulan Ramadhan akan datang"....

Then bout bulan 9, mmg sgt best...sbb per sbb kat situ byk peristiwa bersejarah..my besday, ***** besday, irbid yg sunyi, cuti2 yg mmg tak terkawal jadualnya...so happy sgt...then masa besday hari tuh, aku duk sambutlah besday tuh..maklumlah kan tukar semua nombor dr remaja jdk dewasa katanya..spesial sket..disbbkn time tu Irbid sket jer..aku decide pggllah member2 yg baik dgn aku celebrate sekali...terima kasih atas Popeye yg sponsor..haha...pastu aku berterima kasih kepada member yang belikan kek time tuh....thank you so much....then dpt ferrero roche dr baez, terima kasih baez..then jugak beberapa ucapan dr org teristimewa, dari family dan juga Dia. Love you all. Pastu aku juga berterima kasih kepada sesape boleh dikatakan 'anonymous' yg bagi aku hadiah tapi taknak bagitahu aku....kalau 'nicky' tu boleh cakap, mmg dh lama dh aku tahu....nnt tolong bgtau ek sape2 yg bg sbb aku sgt berterima kasih dgn hadiah itu.

Erm rasanya sampai sini je kot. Takperlah cukup syarat setiap bulan satu entry. Haha. Okeh. Sebelum itu nak ucapkan semoga berjaya kepada adik aku, izzuddin yang menghadapi PMR dan juga Izzat yg bakal menghadapi SPM. All the best and goodluck~~

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Dan untuk semua, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 1428 terutama kepada mama dan papa serta adek2 saya, Izzat, Izzudin, Izzati, dan izhar dan Dia dan juga kepada bibiq yeti dan tidak lupa kepada keluarga yang lain serta kawan-kawanku yang senasib serta sahabat2ku di mesia sana dan tak lupa gak pada guru2 dan sesape yg mengenali diri ini. Ampun maaf dipinta, Kalau rasa ade pendam rasa marah ke dendam ke cakap jerlah terus terang kat aku toksah duk simpan dalam hati lama sgt. Sbb kadang2 org selalu salah anggap time raya ucapan2 tu igt sng2 ke terampun dosa, kan..aku mmg tulus mohon ampun, kalau aku ade salah silap aku nk jumpa dgn korg yg aku dah lukakan. Maaf Zahir dan Batin.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

selamat hari raye jugek~ kui3

October 06, 2007 10:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam.. =) salam aidilfitri..., semoga aidilfitri yg bakal tibe bererti buat izham.. =) hehe tak kisahla awal lagi nak raye.. =) thanks for everything.. and i really appreciate ur words =) ~sincerely : DIA ~ wink**

October 08, 2007 6:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Salam Ukhuwah..
nak tnye ni,dlu Izham skolah rendah kat sk Hicom ker..cam kenal..

October 09, 2007 10:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Salam Ukhuwah..
nak tnye ni,dlu Izham skolah rendah kat sk Hicom ker..cam kenal..

October 09, 2007 10:47 AM  
Blogger Izham said...

a ah sekolah dulu kat sekolah ren. hicom 1994-1999...tp sape lak nama pendek ni yg bernama aan...takde klu plk nk kenal sape...

October 09, 2007 11:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

izham x knal kot sy.tp awak prefect skolh kan dlu.tu sy mcm cam jer.baguihny dah trbang jauh..ok..teruskn perjuangan,salam ukhuwah sekencang dakwah!!

October 11, 2007 12:04 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home