Sunday, February 10, 2008

Bercuti ke Egypt???

Ello…kembali kita di ruangan yang dhaif ini…mula utk mengupdate balik blog yg dh berusang serta dah bersawang selama dua minggu..rasanya2 kalau tiup tu mau muka bedak seinci….ceh ape aku cakap ni…..

Fuhh..penat..penat…nak tau ke penat kenapa…sebab aku baru2 ni pegi bercuti jauh dr rumah aku…pegi menziarahi kawan2 lama…di mana ek? Di Mesir katanya….2 minggu non-stop berjln2 ke sekitar mesir dr Nuweiba turun ke Cairo dr Cairo kembali ke Sinai dan dari Sinai kembali ke Cairo dari Cairo plak pegi ke Alexandria dr Alexandria balik semula ke Cairo pastu jalan2 kat Cairo pusing2 sampai Giza pastu ke Desa Alfayoum then pegilah ke Simulasi Perkampungan Firaun dan seterusnya ke Muzium Sejarah Mesir Purba ke Husin Azhar dan byk lagi…merata gak berjalan sampai badan sakit2 jadiknya...

Elok2 habis je exam 22hb tuh tetibe salji turun non-stop sampai ke pagi esoknya…agak2nya salji tuh nak sambut juga rasa bahagia kitorg bila dah habis exam kot…lebih kurang camtuh aaa…pastu bermainlah kami dgn salji2 tuh…rasa bahagia pulak bermain dgn salji dpn rumah sendiri sbb dlm tempoh aku duk kat Irbid ni kalau nak bermain salji mesti kena pegi ke Bukit Ajloun…tapi bila ade peluang camni baru aku nak pegi.berguling sane sini atas salji tuh…kalau takde salji takde kejelah aku nk guling atas tanah kot…mcm feeling shooting filem aa plak rasanya….hahaha…so bertangkap2an lah gambar kami di malam habis exam itu dan pagi esoknya yg syahdu itu…peduli ape dgn kesejukan selagi rasa riang mengatasi segala2nya…hak3…..

Salji di Irbid yeeha...

Seharian aku lepak kosong pas exam…pastu tgh harituh aku dgn ejard pegi beli tiket bas ke Aqabah tempat kami nak berlepas ke Mesir dgn menaiki feri….kitorg tak plan ape2pun sblm exam hrtuh..kitorg buat secara spontan kiranya Amazing Race habis….so dptlah tiket pada 24hb ke Aqabah…bertolaklah aku, Ejard dan Mando ke Aqabah utk memulakan perjlnn ke Mesir…kitorg beli tiket feri utk ke Mesir pada pagi esoknya so smpilah kitorg ke Mesir dgn kepenatan yg abadi (actually byk problem yg berlaku antara Aqabah ke Mesir tuh tapi kalau nak citer panjang sgtlah plak..biaselah Negara arab kan)sampai2 je kat jeti dia yg bernama Nuweiba tuh kitorg dh blurr2 dgn kawasan dia..kawasan kosong mcm tmpt org dibuang negeri jek sekali pandang..dua kali pandang mcm tmpt buangan sampah jek….aihh…alih2 kitorg tanya terus orang sane nk naik bas camne…semuanya berjln lancar.

Sampai jua kami ke Cairo…sesampainya kami di sana kami dijemput oleh saudara Hafiz Hamzah dan abg Ejard bernama Muhaimin atau panggilan Ambong utk dibawa ke rumah tumpangan kami spjg percutian kami di Mesir, Di manekah rumahnya itu? iaitulah di Sayyeda Zainab berdekatan Qasr Aini dan Ma3had Ta3awun (sumer nk sebut)…kepenatan kitorg kembali ceria selepas berseloroh panjang bersama ahli2 rumah yg sgt baik dan ceria…boleh dikategorikan sebagai manusia teragung...cerita2 yg menggelikan hati, pengalaman masing2 perbandingan Negara masing2 sumer menjadi bahan perbualan kami malam tuh…sambil berseloroh bersama Encik tiga org tuh yg dinamakan Warouq, Taha(Hilmi) dan Hafiz kami dihidangkan dgn masakan yg enak bagaikan hidangan yg turun dr langit….sedap tak terkiramane taknya spjg perjlnn kami dr feri dan bas ke Cairo tuh mengambil masa sehari dan hanya ditemani dgn roti2 keras jek sbgi pengalas perut…so dgn layanan istimewa yg diberi oleh 3 manusia teragung itu kami dibuai mimpi yg indah malam tuh…sehingga pagi esoknya.

Aku dgn buggy car...mcm mat rempit plak...

Nak dipendekkan citernya lusa tuh kitorg bertiga ditemani dgn seorg manusia yg mulia darjatnya ke Sinai. Ada banyak destinasi yg kami singgah dan antara Bandar besarnya Dahab dan Jabal Musa. Spjg kami di Dahab, kami merasai keindahan percutian yang menarik dgn menaiki ‘buggy car’ beramai2...pastu malam tu bantai seafood 3 kilo beramai2 makan ikan dan sotong…pergh syok2 habis…pengalaman yg menarik menghinggap di hati2 kami...kenangan indah terpahat di hati…malamnya keesokan tuh kami ke Jabal Musa mendaki gunung pada waktu winter (keja gila gak benda ni sbb first time daki gunung)…motif utama of course utk menghayati kisah perjlnn nabi musa utk bertemu Allah dan motif kedua adalah utk menikmati keindahan matahari terbit dari puncak tinggi…aku yg dh sampai lagi awl dr org lain (rekod 2 jam naik gunung 45 minit turun gunung) tunggulah ka ats tuh ditemani dgn angin kencang yg sejuk lagi mengancam keselamatan katanya…so sambil2 menunggu terbitnya matahari yg bakal terbit dlm 2jam tuh, aku berzikir2 mengutuk diri aku sbb buat keja gila ni….dlm otak piker kalau aku turun skrg ni kang takde pengalaman plak, so bertahanlah aku mcm nak mati atas tuh dgn tangan dan kaki yg dh tak rasa ape dh...kalau org tarik jari aku time tuh aku rasa boleh cabut kot…so sambil2 berzikir2 kutuk diri sendiri sambil2 tuh gak tangan nak snap2 amek gambar d rats..tp sygnya gambar2 tu sumer gelap2 belaka…sedih jugaklah…..bila selamat sudah aku tgk matahari terbit tuh….terus aku berkejaran turun ke bawah…ingatkan turun tuh nak relaks aa sket..tapi sebab nak buang air punya pasal…terpaksalah aku speed nk turun ke bawah…dan inilah keja aku rasa paling takde pekdah aku buat di mesir…nasib baik dipanjangkan umur sampai skrg…katanya kalau sejuk sangat boleh smpi Cardiac Arrest kata Dr Warouq yg sgt pakar dlm bab2 camni...spjg perjlnn di Sinai tu aku rasa tu jelah kot jadik perkara bestnya…yg lain biase je kot..nak citer satu sakit gaklah nak huraikannya…

dengan warouq dan memember lain...

Pastu sekembalinya kami ke Cairo, kami mengikuti program di Dewan Malaysia Abbasiyah ade Karnival Perubatan di sane…join gak sekali dgn umat manusia bangsa Melayu yg ramai di sane…berkenal2an dan merasa makanan Kelantan yg lama tak jumpa Nasi Kerabu dan Nasi Dagang…pastu bantai nasi lemak, roti hotdog, nasi ayam, air horlicks dan segala2nya selagi boleh sumbat….perghh tak igt dunia dah aku makan ni…satu sebab murah punya pasal harga diorg jual…second…sbb makanan tu takde jual kat sini…perghhh aku rasa tambah berat aku skrg ni kat joden…pastu melihat member2 nasyid2 kat ats pentas dan majlis perpisahan diorg dgn senior2 diorg..antaranya adalah senior sambest tahun graduate SPM 2000 kot dpt mumtaz dlm medic…gila hebat…then hbs tuh balik kitorg sementara menunggu hari esoknya…kitorg ke Alex menikmati keindahan pantai di Egypt, pastu pegilah kubu2, library yg dikatakan top five dunia..lawa gila gak library tuh..pastu jumpa member lama bernama Akmal….perggh rindu gila nk jumpa mamat ni…so hbslah seharian kami di sana…berjln bersama2 round2 kwsn alex dan paling pentingnya kat sini kitorg layan seafood sedap dan murah…..makan udang, sotong, lala, ikan sambal dan lain2…..pergghh…ni paling penting…sedap tak pancing dh tu murah plak tuh…so percutian kali ni mmg agak bermakna jualah katanya…

bersama warouq dan sphinx

Esoknya kami berjalan2 ke sekitar bandar2 Cairo ke Giza jua utk melihat pyramid,,perkara paling penting utk semua tourists bila dtg ke Mesir..kiranya kalau tak dtg tuh baik takyah dtg mesir…so takde pape pun just menikmati dan menghayati je kawasan2 tuh..esoknya pegi berjalan2 ke AlFayoum tempat tasik Qarun(dikatakan Qarun tenggelam di tasik tuh beserta harta2nya), air terjun di Wadi El-Rayyan dan ke kincir angin nabi yusuf…


dengan memember di piramid..piramid agak basic...batu bata jek

to be continued....part 2...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home