Saturday, May 26, 2007

Kisah pahit manis suka duka yang berlaku di pertengahan akhir sistem RS

Sedar tak sedar aku dah berada di penghujung semester yang kedua untuk tahun kedua ini. Kiranya ade baki lagi satu sem untuk melangkah masuk ke tahun tiga. Moga-moga berjalan lancar insya Allah. Memang banyak perkara berlaku tapi dah tak ingat pasal tak catit pon..so aku bagi ringkas2 je lah ek....bermula dengan minggu ketiga selepas penat lelah Piala Duta, menjemur badan di terik matahari maka hitamlah akibat berjemur..so sangatlah tersegan datang ke kelas sebab muka dah belang2 dengan hitam dan cerahnya....tapi apakan daya terpaksa gak datang ke kelas untuk memenuhi kehadiran supaya leh masuk final exam nanti...aku rasa ketidakhadiran aku yang paling banyak diantara 3 sistem ni ialah sistem RS ni adelah dlm 9 kali kot..ntahlah knaper aku pon tak tahu..biaselah kelas pagi kan..paling banyak alasan tak datang kelas pon sebab bangun lambat, kalau takpun tidur lambat..tulah alasannya..ingat lecturer tuh nak terima ke tak hadir sbb tidur lambat datang lambat..hurm rasanya kena ubah diri..sebenarnya bila dah duk sorg camnilah jadiknya apa2 tak terkawal...makan pun bila2 je boleh, tidur pun ikut diri je, pastuh kalau nak stadi pun ikut mood plk..adeh moga2 dijauhi dari perkara ini dari diri aku walaupun dah buat beberapa kali...

ramai orang tanya kenapa aku ni suka gi kelas pagi, walhal kelas petang lagi best pagi tu boleh tidur banyak2...sebenarnya aku baru sedar kelas pagi ni sangat penting untuk aku time aku balik mesia harituh...yelah tahun lepas kebanyakannya kelas petang, n pagi2 kalau kat mesia tuh memang susah nak bangun..setelah ditarbiyah elok oleh kedua mamapapa ku(biaselah kan bdak obersea ni, jarang jumpa mak bapak pastu bila jumpa kene tarbiyah memang sangat terkesan), aku pun mengambil keputusan tidur tu bukanlah agenda utama dalam diri aku...cukupkan tidur memang penting tapi jangan lebih tidur...pagi tu rezeki mencurah2 petang kita boleh gunakan untuk beriadhah dan stadi takpun berehat sat..malam kita akan segar balik n sesuai untuk stadi pasal petang tuh kita dah beristirehat sambil meregang2kan otot2...and this is my schedule...macam student biase jer..macam kata2 pakar motivasi bagitahukan..tapi aku rasa inilah jalan terbaik....dunia sebagai seorang student kena patuhi dan itulah sunnatullah..malam dijadikan pakaian bagi kamu(masa untuk berehat) dan pagi dijadikan kamu hidup untuk mencari rezeki...


ok dah hbs jawab pasal soklan2 tuh..so aku beralih dengan peristiwa2 yang berlaku...pada minggu ketiga lepas Piala Duta, PERMAI(Persatuan Mahasiswa Malaysia Irbid) mengadakan family day so macam2lah aktiviti yang ade...hasil idea bdak2 yg dah berpengalaman meng'conduct' aktiviti2 bersukaneka...dan aku sekali lagi still rumah hijau macam tahun lepas...dan tapi tahun ni best sket dari tahun lepas sebab sumer ahli memberi komitmen..dan aktivit paling best aku rasa adalah time buat persembahan...dan kitorg mempersembahkan 'MARTIAL ARTS' di depan Duta Mesia ke Jordan time tuh....so adelah sikit video dia...


Selendang Hijau Part 1


Selendang Hijau Part 2

Pastuh dah selesai Family day, hanyalah melalui hari2 yang bosan sebagai student sehinggalah hari Pendaftaran bermula....Tasjil(registration) kat sini kena bayar dulu kalau tidak tak dapat tasjil..time nak bayar dulu adelah terdengar ura-ura nak naik yuran JD50 untuk satu credit hour..kiranya kalau dulu JD150 satu credit hour nanti kalau naik jadik JOD200..ayoyoy banyaknya...sedih aku memikirkan naik2 yuran ni..udah2lah tuh JUST kau nak amik duit banyak2 pun kitorg dpt ape jer..basic2 jer pun...macam student2 luar negara yang amik medic kat mesir gak..takde special pun...tapi harap2 janganlah naik nauzubillah...so tasjillah kami Batch 2005 ni utk summer sem...tapi kali ni takleh pilih2 sebab satu syukbah jer(hanya utk yang wajib jer)so start dari summer sem ni lah kitorg(medical student, dentistry, pharmaco) dipisahkan...and sumbatlah sumer 540 medical student dalam satu hall tuh untuk belajar Immunology and Public Health di summer sem plak tuh..memang bertambah2 panaslah lagi kan kawasan tuh....ape2pun aku redha sajor...Alhamdulillah....n utk subjek ikhtiari(optional course) plak, aku amik subjek Dental and Oral Health...tahu sket tentang gigi ni selain dari anggota2 badan lain...owh ade soklan gak, knaperlah nak amik subjek susah2 untuk benda2 optional ni?so ak nk jawab, bukannya taknak amik yang lain, itupun ilmu gak...tapi aku nak pelajari perkara yang boleh aku guna nanti...org kata boleh relate dengan ilmu medicine..macam gigi ker, wellness ker, psycho ker(dalam plan)....so taknak bazirkan 4 subjek pilihan tuh dengan perkara2 yang akan terbiar bila dah jadik doktor nanti....kalau boleh aku nak amik subjek2 agama tapi still takut sebab bahasa arab tak mantap lagi(tapi ade ker subjek ini ditawarkan)....ok rasa2 aku nak stop sini aaa pasal dah tak larat dah(letih sebenarnya sebab baru habis final exam utk RS tadi....)...oklah sumer selamat berjaya bagi sape2 yang exam...ok daaa~~

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

dental susah ke ok?huhu..aku amek semate2 sbb xnk gap

May 26, 2007 3:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

diary of mine? huhu new look n new name...
good luck exam..
i'm happy to be the first
smile always =)

May 26, 2007 3:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

to be the first in my presentation yesterday =) hihi

May 26, 2007 3:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hai princess,
siannya tak dpt tmpt first katanya....gudluk to u too, exam leklok...

asma',
owh dental bukan susah sbnrnya tapi mmndgkan mcm lagi kompleks..tapi takper moga2 kita leh skor...

May 26, 2007 4:27 PM  
Blogger aileen said...

nnt dah blja dental tu..aja ak gak weyh! sile mantapkan gigi2..dn ak akn mntapkan tubuh bdn yg sehat! =)

hadoiii..exm RS td....papepon..wish u all d best tok cvs n hls!~

May 26, 2007 5:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

dikau pula mantapkan tumbuhan2 katanya..silalah berhomegarden....ape2pon ganbate katanya....

May 26, 2007 7:06 PM  
Blogger aileen said...

eyyhhh~
daku wellness la okeh!
itu yaya sajor sama itu halem!

maka ganbate jua dikau bergigian+imuno+sehatan awam!

May 26, 2007 9:50 PM  
Blogger FabulouswithAs said...

ape plak yg lg kompleks?haha...xpe papehal aku tnye dr.gigi nad sajor..haha

May 26, 2007 10:17 PM  
Blogger puteri nad said...

cepat la memperkenalkan ye awe..hehehe

May 26, 2007 10:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

sabar ye kaknad..tapi sila amalkan hukum munakahat yang pertama...

owh asma', bdak2 ni baru je nk msk subjek gigi..takleh nak push diorg gak...

hehe..sorilah lina...ak igt kau tukar sekali..slmt bersehat2...

May 26, 2007 11:13 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home